سبب ظهور الكدمات في الجسم بقع سوداء علاجها

✍️ : فريق الصفحة العربية - تاريخ التحديث: 15 سبتمبر 2020

سبب ظهور الكدمات في الجسم البقع السوداء في اليدين او الفخذين سواء للرجال او النساء الشباب او البنات, فماهي اسباب الظهور وكذلك علاج تلك الحالة وهل هي مضره ومخوفة ام لاء.

من خلال مقالنا اليوم وعبر الدكتور احمد ابو النصر سوف نتحدث حول احدى الظواهر التي تظهر للبعض اثناء النوم, وحين يصى يظهر له بعض البقع في اليدين بشكل كبير وكذلك الأفخاذ.

سبب ظهور الكدمات

سبب ظهور الكدمات في الجسم بقع سوداء علاجها
عللامات الكدمات في الذراع

هل عمركوا صحيتوا من النوم فجأة لاقيتوا كدمات في جسمكوا ؟؟ وبدون سبب !
الكدمات في الأصل هي إصابة أو نزيف في الأوعية الدموية اللي تحت الجلد وأتجمعت كلها في مكان واحد في محاولة منها إنها تنفجر برا الجلد.
الكدمات دي أسبابها كتير بين إنك أتخبطت في المنطقة اللي فيها كدمة .. وبسبب أدوية السيولة عمال على بطال زي الأسبرين وأشباهه وكمان شرب مشروبات مميعات الدم زي الزنجبيل وأكل الثوم .. ومضادات الإكتئاب بدون أمر طبيب .. ونقص ڤيتامين C وڤيتامين K .. والكحوليات اللي بتخلي الكبد عاجز عن إنتاج البروتينات اللي بتساعد في تجلط الدم فيحصل نزيف .. ونقص الصفائح الدموية .. أدوية الكورتيزون طبعععاً ..

علاج البقع السوداء في الجسم

مع الكدمات اللي وراها حالة صحية بيكون فيه نزيف مهبلي وسخونة أطراف وصدمات نفسية, والأغلب إن الكدمات بتظهر للستات أكتر والكبار في السن.
لو عندك الكدمات دي بتظهر كتير وبتخاف من شكلها ومش عارفلها سبب أفهم إنها تجمع دموي محتاج يتفض ومش هيفضُه غير إننا نعوض نقص ڤيتامين C بحاجة زي أسكوربيك أسيد وڤيتامين K زي الميناكينون اللي أتكلمت عنه قبل كدة .. ولو أنت متابع معايا أكيد فاهم دور الكوركمين في موضوع السيولة دة كويس.
شير لغيرك وعارفُه السبب وماتخليهوش يتباهى إنه عنده صدمة نفسية وعامله فيه كدة ويعيش الحالة من غير علاج ..

25 مشاهدة