اللهم إني أتبرأ من حولي وقوتي والتجأ إلى حولك وقوتك. اللهم أعني ولا تعن علي، وأنصرني ولا تنصر علي، واهدني ويسّر الهدى لي. اللهم إني أسألك بأنك أنت الله الذي لا إله إلا أنت الأحد الصمد الذي لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا أحد اللهم افتح لنا باب رزقك وبارك لنا فيه.
الطب والصحة

علاج مرض الكلى وافضل طرق تحسين اداء الكلى 2024

مشروبات واكلات طبيعية

X
اقرأ في هذا المقال
  • اعراض مرض الكلى
  • علاج مرض الكلى

علاج مرض الكلى وافضل طرق تحسين اداء الكلى 2024 الكلى رغم إنها عضو مهم بس أحنا مُهملين جداً في إيه اللي ينفع معاها ويقويها والأكل والشرب ، وبتكتشف مشاكلها متأخر دايماً .

من أعراض القصور الكلوي : تورم في الرجل من أول الساق والقدم والكاحل ، ضيق غير مبرّر في التنفس، الخمول والتعب، الغثيان، ألم في الصدر والغيبوبة في بعض الأحيان .. طبعاً دة كله مع عدم علاجه يؤدي للفشل الكلوي .. وقبلهم طبعاً الحاجات اللي بنسميها خفيفة وبسيطة وبنعملها زي الأملاح والحصوات وخلافُه .

علاج مرض الكلى

هقولك ١٤ نوع حاجة ممكن تنفعك عشانها وهقولك تنفعك إمتى :

١- البامية تنفعلك لو مريض قصور كلوي بسبب ضعف الكلى أو إرتفاع وظائفها أو السكري ..

٢- البرتقال والليمون بيمنعوا تكوين الحصوات مش العكس عشان سمعت إن فيه ناس فاكراهم من الأملاح مش حمضيات ..

٣- زيت جوز الهند وزيت بذر الكتان بيقوي الكليتين ، يعني لو لسه في بداية تعبك هما معاك يرجعوك تمام ، بس زيوت بجد با جماعة محدش يجيبه اللي من العطار ويقولي حلوة دي ؟ ..

شاهد ايضاً: ماذا تسمى عملية غسل الكلى

٤- الموز لو عندك حصوات هو غذاء كويس ليك .

علاج مرض الكلى وافضل طرق تحسين اداء الكلى

٥- چل الصبار اللي بجد برضو الألوڤيرا مش الصيني اللي عند العطار يعملك إعادة الأوعية الدموية للكليتين ويعليلك الكيراتين الطبيعي ..

٦- بيكربونات الصوديوم وأنا شخصياً استخدمتها لما جالي حصوات على الكلى .

٧- الشعير دة ملك ورقم واحد في صرف أي مشروب للكلى بعد الماء عشان يكنس أي حاجة في الكلى .

٨- الماء طبعاً طبعاً طبعاً .

اقراء ايضاً: علاج المغص الكلوي

٩- تعرف دواء إسمه كيتوستريل اللي بياخدوه اللي عندهم ضعف في الكلى ؟ عندك اللي يقابل فعاليته من عند ربنا زي البقدونس والخلة البلدية والشعير ..

١٠- زيت السمسم موجود يلحقك لو أنت مخزن جوا جسمك كمية لا بأس بيها من المسكنات وأدوية الضغط والسكر و و و ويحفظلك إن الأذى دي ما يلحقش الكلى ..

١١- الكركدية !!!! تخيل طلع بيقوى مرضى القصور الكلوي مش هو اللي بيعملهم الحصاوي !! تخيل .

١٢- قشر البطيخ دة تحفة ونعمه من ربنا والله لما تاكله بعد الأكل كدة يساعدلك الكلى تتخلص من الألوان الصناعية اللي في الأكل والشرب مايفضلوش في جسمك ..

١٣- نواة التمر قهوة صحية ليك ..

١٤- اليانسون طبعاً اللي بيخلص كليتك من السموم .. تاني مع بعض ، نساعد جسمنا كأنه عندنا أرض مليانه محاصيل لو محصول أتعرض للتلف باقي كل المحاصيل هتتأذي حتى لو مش نفس الزرعة بس في الأساس هما نفس الأرض ..

علاج الكلى بالماء مشروبات لعلاج الكلى اسم دواء لعلاج الكلى علاج الكلى بالعسل علاج التهاب الكلى بالأعشاب مجرب مشروبات تضر الكلى علاج التهاب الكلى بالثوم اسماء ادوية علاج الكلى.

شير لأي حد والله عشان اللي مش محتاج حاجة من دول هيحتاج ياخدها وقاية على الأقل ..

المصدر
الدكتور أحمد أبو النصر

فريق الصفحة العربية

عبير من مصر العربية ادرس في كلية الإسكندرية إعلام دائماً ما ابحث عن كل ماهو جديد في عالم الموضه وغيرها من الأناقه وحالياً انتظر الشهادة في عالم الإعلام

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى